Thursday, November 13, 2008

Shinigami

Bab tajuk ni aku teringat kat Abu. PLEASE...komen sikit bro. Sebab baru arini aku tau makna sebenar shinigami. NANI!?
(IKLAN:to whom named Nurhunaini Bte Ahmad Lotffe, Selamat Pengantin Baru this 15th)

Aku saja nak review bodoh² pasal movie satu nih:


Shinigami no seido

Tajuk ni dalam DVD bootleg yg pada aku ialah The Accuracy of Death. Camtulah adanya. Since pelakon dia adalah pelakon half-pujaan aku (aku lagi ngefans Takuya Kimura LOL) si Takeshi Kaneshiro.

Cerita ni sub dia sux. Eventough, paham²kan jelah sendiri. Slow gila plot dia. Might be cerita ni direct translation dari novel kot. If tak cek betul² cita Jepun ni, kita tak tau bila depa bikin itu cerita. Sebab aku penah tgk cerita Jepun minum air tin vending PANAS! Air tin PANAS okey...rupanya cerita tu zaman aku baru nak pandai golek² (80's). Cerita jadah slow ni is made this year. Slow² pun, cerita dia okaylah overall.

Takeshi ni jadi malaikat maut. NOTE: dia tak pernah tengok sunshine dan blue sky. Sebab dia turun dunia time ujan je manjang. Dia ala² flashback gak ar. He supposed to take ones life years back, tapi dia cam jatuh ati kat aweks nih. Then smpi akhir, dia jmpa anak dan cucu dia..kiranya sume dah jmpa dia, except awek tu. The end, dia mati jua. Abis. Boring kan? Ekekeke...toksah tengok. NOTE LAGI: teringat macam cerita Meet Joe Black dengan City Of Angel. Nak tengok, korang carik cerita kat bawah² ni. Sebab ada 2scene yg mirip lakonan si Takeshi ni. First, main bowl. Second, Payung banyak² time ujan.

Aku takdelah gila tgk dia belakon dlm citer Hong Kong,Taiwan kepe...sbb aku jahil skit. Aku main tengok je. Anyway, aku start kenal dia since aku kena racun dgn Anip suruh tengok satu CD berantai (dia cam surat berantai gak ar..sbb ko kena habiskan 8-12CDs) cerita bowling. What the heck cerita bowling??? Since aku mmg bowl since '95, itupun keluar outing dengan budak² semata² nak isap rokok kat Holiday Plaza pnya bowl alley...ces...apa cerita ni?

Since bowling adalah cerita core cerita ni...so, layan giler gak ar. Macam budak skolah layan cerita Pokemon dengan Digimon, sebab depa dok main card dan game menatang² tu. So, bila kita paham permainan dia, kita layan lah ceritanya, walaupun ada kemerepekan yang melampau yang cuba disampaikan kepada kita kan...

Cita apa? Hehehe..aku slalu la kan cerita merepek² pastu tak cerita bebetul. Cerita dia is:


Golden Bowl


Pergh...stim bila tengok dia main sorang²...stylo dok! (bak kata Barber) Kena plak ada sorang awek main kat alley tuh (sorang gak). So, korang leh la agak kebende yg berlaku kan? Nak sipnosis? (ini utk LEA ;p) Cita dia start kat bowl alley yg dah dimakan usia, tmpt tu slalu dilepaking oleh certain² ppl yg takde keje selain lepak gossip liar kat bar alley tu. Anyway, alley tu takde pun org dok dtg main macam zaman 70's. Kiranya to bowl is fav past time lah time tu.

Macam biasa, cerita Jepun mmg selalu ada watak. Aku suka watak. Dia ada tokey alley a.k.a pemilik bangunan, pekerja bowl, sorang laki bagak, sorang pompan tomboi, bartender, suri rumah dan anak dia, of coz hero, heroin dan sekumpulan orang jahat.

Yang bestnya pasal watak ni. Japanese villiant not so very the cuak one when it came to comedic satira. Dia ada bos jahat dgn dua assistant yang lawak abes. Depa ni ugut tokey ni bayar duit kat dia sbb tak mampu nak bagi duit kat onjahat nih. Yalah,sbb dia takde sen coz of business aint that good. Pendek cerita, onjahat ni bet suruh lawan bowl dgn orang² dia..kalau kalah, dia kena let go alley tuh.

Siyot je TV8 dah kuar, tapi tak stim, dah tukar Mandrin.

Ni yang buat cita ni ber-CD²!!! Korang dapat agak kan brp pnya bnyk perlawanan bowl? Ekekeke..tapi yg penting aku cam terikut style cite ni. Aku akan pakai bigger number for my splits and spares 16-18. LOL. Terpengaruh gak cam tgk cite macamana nak bagi si Pokemon² tu evolve(FINE. aku layan OKEY). Style dia, bila pin dia split,spare kejadah, dia akan pakai GOLDEN BOWL. Haa...sbb tulah cerita dia Golden Bowl. Golden Bowl ni bukan dia punya, nak tau, tengok ke Torrent ke mana patut.

Si Takeshi ni plak geng dgn Hitomi Kuroki yang blakon jadi diri dia sendiri. FYI awek ni sbnrnya dah dalam 40's but she so kawaii to the max! Sepanjang cita ni maka terbongkarlah cerita kenapa dia layan kepala sorang² kat alley tuh. Then nak jadi cerita, pertandingan dgn orang² villiant tu tetibe cam jadi weekly event for the alley. Secara tak langsung, ramai lak yg datang tengok depa lawan. So...got business secara tak langsung! Well...u know..happy ending lah!


Satu lagi cerita yg plot payung² tu is:



Turn Left Turn Right


Cerita ni miss Elina nak sangat tengok dulu. Dia pasal love story. Dua² plakon aku suka. Sbb cute..ko suka la kan nua? CEH. Kisahnya mamat ni jmpa sorang awek kat taman time ujan (ujan lagi?). Minah dan mamat ni exchange number, tapi si bongok Takeshi ni basahkan. Senang cita, dua² basah. Lagi² pulak dia pakai ink basah. CEH! Double haru. Depa ni kira cam ala² destiny la. my ar&e!..oppss...demam sama². Ode fud (dilevery) sama² di kedai yg sama. Apa jua pun sama lah adanya.


Minah tu tak silap aku translator cerita seram dari Europe, kira cam bahasa German la kebende. So, dia kenalah (terpaksa) baca cerita tu dulu even dia penakut nak mampos. Mamat ni pemain biola kot? Ekekeke..aku lost. Last rupanya depa ni dok sebelah². Dia tiru cita P. Ramlee! Macamana? Cam gampang. Gempa bumi, dinding retak. Mamat tuh dah nak fly p Europe main musik dah..Tapi yang penting cerita aku ni sume happy ending. Takde maknanya Anip tu nak tgk dan ngefans cerita TAK happy ending, habis aku pun diseranah sbb tengok atau ajak tengok sama. CEH. Yang penting You Got Mail dengan Saving Private Ryan kitaorg tgk banyak kali. Lebih 20 ke? lebih? kurang?


NOTA KAKI SEBENAR:
Anuar juga seorang pemain bowling semi-pro yang pernah menjuarai tempat kedua dalam kolej tidak lama dulu. Beliau practice dengan partnernya di alley Giant Taman Sentosa. Main 3game, lepak sampai 3jam. LAYAN~ tak sia².



No comments:

Related Posts with Thumbnails

Twitter Updates

Twitter / anuarsalleh