Saturday, August 29, 2009

gladlyCast

Dek kerana, leceh nak access blog ni oleh sebab² tertentu, aku lebih selesa menu-weet sahaja. Pertama sekali, orang yang meracuni aku menu-weet ini ialah rakan zaman persekolahan saya, Encik Halim. Mula² dulu, aku explore lah twitter ni (masa tu, tak ramai pengguna twitter rasanya) sampai part aku jumpa tab "devices" ni kat "setting".

Masa tu, masih ada lagi boleh masukan nombor telefon kita disitu, dan mereka akan terus hantar reply,dan memberikan kita nombor untuk Twitter update-kan diri. Nombornya masih aku simpan, +447624801423. Dengan itu, kita boleh menu-weet dan reply kepada rakan hanya mengunakan sms! Namun langit tak selalu cerah...tak lama selepas itu, lenyaplah "Malaysia" dari situ.

Namun sejak semalam, saya bertemu dengan Encik Nazley di tempat kerja buat pertama kali. Sebelum ini, kami hanya berinteraksi melalui forum, blog, twitter dan Facebook sahaja. Terima kasih kerana memberitahu saya kedatangan gladlyCast ini ke Malaysia. Beliau juga menyatakan bahawa sebelum ini, ada juga aplikasi lain yang digunakan untuk tweet melalui sms, namun ia juga telah tiada.

Di sini, aku ingin berkongsi tentang gladlyCast ni (padahal kerja tak buat² lagi) dengan siapa² yang nak baca. Apa itu gladlyCast? Ia adalah salah satu aplikasi (senang cerita) yang menyambungkan diri mereka dengan twitter, maka dengan kata lain, kita menggunakan aplikasi ini untuk update twitter. Ia datang dari gladlyCode yang menyatakan pengguna dari Singapura menggunakan aplikasi sms-ke-twitter ini dengan percuma (okay, ini mendatangkan perasaan hasad).


Pertama kali semam, aku hantar dengan ["Oscar likes skipping], dah try jugak dengan [Oscar likes skipping], tak jadi jugak. Aku dah sikit frust. Pagi tadi aku tengok twitter Encik @megat pasal gladlyCast ni, aku cuba sekali lagi (dah siap ngadu tu,takleh tak de pape jadik). Maka, Alhamdulillah berkat orang bersahur pagi tadi walaupun Subuh sedikit lambat di masjid, aku pun tekan la butang "I've send it" tu.


Sahlah, server diaorang dah terima sms aku. Maka, dengan hati yang terbuka, silalah "Confirm association" di situ. Maka itu, terpaculah muka seperti ditayangkan dibawah ini.

Aku juga menyarankan anda semua untuk memo-llow mereka di @gladlyCast untuk detik² indah bersama di hari mulia. Ataupun, terus sahaja sms kepada 012 795 9876 untuk menu-weet! Jikalau sesiapa yang menggunakan perkhidmatan Maxis, anda akan dikenakan sebanyak mana Maxis peruntukan harga untuk sms anda. Jika anda pengguna Celcom yang tegar, anda akan dikenakan peruntukan harga untuk pelan telefon anda. Saya pengguna Celcom UOX, sila jangan cemburu walaupun saya tidak dikenakan 1sen sms bersama Maxis. Makanya...


Oh, anda juga boleh menu-weet dari rangkaian lain! Ataupun dengan menggunakan telefon ibu bapa, rakan rapat, girlfriend, nenek (sebab tak pandai cek kredit), tanpa pengetahuan mereka...Astaga..bertaubatlah jika anda mempunyai niat sebegini!


1 comment:

uzyn said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts with Thumbnails

Twitter Updates

Twitter / anuarsalleh