Friday, September 4, 2009

Polaroid

"Apa kejadahnya Polaroid?", mungkin...hanya mungkin itu yang diperkatakan oleh anak-anak muda sekarang. Pada zaman digital ini, penggunaan Polaroid boleh dikatakan "tidak releven". Instant photography tidak lagi dikaitkan dengan Polaroid. Semuanya di hujung jari anda..di handphone dan digital camera. Betul ke? Ada bantahan?

Okaylah, aku tukar persoalan di atas kepada, "Ada jual lagi ke filem kamera sekarang?". Mungkin persoalan anak-anak muda yang sebegini rupa adalah lebih sesuai. Hanya mungkin.

"Apa itu HOLGA?" Haa...mungkin ini adalah persoalan yang agak tepat dan menarik. Orang-orang generasi aku mungkin akan katakan "ala..kencheng la korang tak tau pebende tu kamera LOMO".

Makanya, disebabkan dah lama aku simpan terjemahan ini, aku ingin berkongsi dengan peminat fotografi yang mempunyai kamera LOMO dan sespesifiknya kamera model HOLGA ini. Dengan adanya filem Polaroid untuk HOLGA ini, pemilik HOLGA tanah air bolehlah berdandan dengan Polaroid back diimport khas dari negara Matahari Terbit.

Dengan meng-ombine-kan HOLGA dan Polaroid ini, maka terciptalah insan yang dipanggil Polgaroid atau HOLGAroid. Namun apa jua panggilannya, ia tetap melahirkan Polaroid seperti zaman kegemilangannya. Jika anda berminat untuk mengalami saat-saat indah bersama Polaroid seperti saya masa zaman muda-muda dahulu, bolehlah melihat mereka di flickr group Holgaroid ini.

Namun demikian, ada juga insan yang lebih kreatif yang bernama Adam ini berjaya meng-hack HOLGA dan Polaroid filem. Hasilnya, ia menjadi lebih MURAH! "Tapi kat mana saya nak beli filem Polaroid bang?"...aku akan jawab "Ada sebijik kedai gambo corner lot kat Jalan Trus. Adik carik la sendiri ye?Untung-untung apek tu ada jual".



Polaroid film holder 3

Q.WOCAでも使用できますか?
A.このホルダーはHOLGAシリーズ専用に作られたものですが、WOCAは使用レンズが異なるだけでHOLGAと同じ形状なので、WOCAでもフィルムホルダーを使用することができます。他のカメラでは使用できません。

Q.できあがった写真の上下左右に黒い余白があるのですが、故障でしょうか?
A.故障ではありません。一般的にフツーのポラロイドカメラの場合、画面全体に写真が写りますが、プロ用のポラロイド撮影の場合は画面の一部を使うのが通常です。このホルダーはプロ用タイプの使用法となっています。最初は違和感があるかもしれませんが、すぐ慣れるでしょう。

Q.何も写っていないのですが?故障でしょうか?
A.遮光版を抜いて撮影しているでしょか?撮影時には必ず遮光版を抜いて撮影してください。ポラロイドフィルムホルダーは電源を使いませんし、プロの使用にも耐え得る頑丈な作りです。故障により何も写らないということはめったに起こりません。故障するならカメラ本体のほうでしょう。

Q.使用できるフィルムは何ですか?
A.スクエアー・タイプのポラロイド・ピールアパートフィルム・80シリーズの全ラインナップが使用できます。現在はモノクロのタイプ84、タイプ85、高感度モノクロのタイプ87、カラーのタイプ88、タイプ89の全5タイプが揃っています。

Q.保証はどうなりますか?
A.このカメラホルダーは日本ポラロイド社の6ヶ月保証が適用されます。

=======================================
Q: Leh pakai utk WOCA tak?
A: This holder is originally made for HOLGA, but for the same WOCA that have same shape as HOLGA, you can use this holder. However you cannot use it for other camera.

Q: kat gambar tu, ada kesan2 hitam putih, kenapa ekkk?? Rosak ke?
A: Bkn defect. utk camera polaroid normal, semua permukaan nyer ada pic, tp pro nyer polaroid nih, menjadik perkara biasa la satu part je yg diganakan semasa amik gambo. So holder nih utk org pro. Mula2 mmg rasa lain, tp lama2 nnt ok laa...


Q: Eh takde gambar pun nih, rosak ke?
A: Amik gambar takde shading ke ada? bila amik gambo, mesti cabut shading tu baru amik. polaroid film holder ni tak pakai letrik, so pro pakai pun tahan. biasanya bkn rosak, sila cek kamera anda okeh!

Q: apa film yg buleh pakai?
A: Square type polaroid peel apart film yang 80 series (sumer line up) leh pakai. skang ni ada monochrome type 84 dgn 85, or High Sensitivity Monochrome tyoe 87, color type 88,89...these 5 types la.

Q: warranty camne?
A: Ada warranty by Nihon Polaroid selama 6 bulan.


Arigato Syud!

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Twitter Updates

Twitter / anuarsalleh