Wednesday, June 11, 2008

CTS

Carpal Tunnel Syndrome.

Walaupun sebenarnya dah dua malam aku tak tidur lena. Walaupun aku kesempitan ruang masa. Walaupun aku dah langgar satu dateline. Walaupun ada album² yg belum aku serahkan pada tuannya. Aku ada tanggungjawab seorang anak. Walaupun kita tak merasa, apakah salahnya kita terasa. Walaumana sesebak hati kita, apakah salahnya kita abaikan. Bak kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Aku rasa, separuh hidup remaja tua aku ni dihabiskan kat hospital. Kot. Selebihnya kat depan komputer. Selang seli tu aku sujud kat sejadah, itupun kalau aku pakai sejadah. Harini aku bawak ibu pg jmpa Dr. Azmi, Neuro kat Damansara Specilist. Aji kenal. Satu tempat keje dgn dia. Itu pun Dr. Fauziah suruh bawak pg jmpa dia. Aku layankan aje. Kesian bila ibu ni, dia dah kat tahap manopouse+osteoporosis+depression+dibetis+high blood pressure+umur diskaun warga tua yang dilengkapi dengan kad pencen. Alhamdulillah lagi bilamana keluarga aku ni terjebak dalam ruangan kenalan² medical doctors. Walaupun ada diskaun² pencen dengan kad kuasa ahli pencen, taklah dikerat leher kat hospital swasta tu. Ubat pun dapat free yg drug rep bagi kat Dr. Azmi. Aku ni kadang² dah paham sangat terma² medical ni. Even kadang² tersilap :D tapi aku bangga, aku boleh baca sikit² tulisan depa. Dah sebulan ibu merungut² dia kebas tangan. Aku budget dia ni selalu kena kebas sebab dia hypo, darah dia low. Kadang² aku ingat dia ni tengah dilayan depression dia. Tapi tadi, semua telahan tu salah belaka. Dr. Azmi kata saraf kat dua belah tangan (kat telapak tangan) dia dah rosak. Belah kanan paling teruk la. So, sebab tu lah yg tangan dia kebas². Glad its in mild condition.


Itulah CTS.

CTS ini bila mana saraf (median nerve) yang terletak dalam lengan tertekan atau termampat di pergelangan tangan. Saraf median tersebut mengawal deria kepada telapak tangan pada ibujar dan jari-jari lain. Sementelahan itu, ia juga memberi impulse kepada otot-otot kecil dalam tangan yang membolehkan jari-jari bergerak.

Carpal tunnel i pulak ialah laluan lagimen dan tulang pada asas tangan - perumah atau tempat di mana saraf median dan tendon berada. Semua ini berada pada tulang carpal (dimana ada lapan tulang pada pergelangan tangan).Kadangkala, ganguan pada tendon atau pembengkakan menyebabkan saraf median tersebut termampat dengan sendirinya. Hasilnya, akan menyebabkan kesakitan, lemah, atau kebas pada tangan dan lengan, boleh sehingga ke kawasan lengan.

Simptom CTS ni biasanya berlaku berperingkat-peringkat. Rasa seperti terbakar atau pijar, rasa tidak selesa, dan kebas-kebas pada telapak tangan dan jari jemari. Ini kebiasaannya berlaku pada ibu jari, jari manis dan jari hantu. Sesetengah penghidap CTS menyatakan bahawa jari mereka seperti tidak bermakna, tidak boleh diguna pakai dan seperti membengkak, walaupun ianya hanya sedikit bengkak ataupun tidak langsung bengkak.

Macam ibu jugak, kadang-kadang dia terjaga dari tidur sebab tak selesa. Dia terpaksa goncang tangan dan pergelangan dia.

Itulah sindrom CTS. Semasa sindrom ini semakin meningkat, seseorang akan rasa sakit pada siang hari. Manakala kekuatan tangan semakin kurang. Masalah akan timbul apabila mengenggam objek kecil dan membuat kerja-kerja berkaitan dengan tangan. Apabila pada tahap kronik, seseorang itu gagal memberitau bahawa itu adalah sejuk atau panas!

CTL ini selalunya disebabkan oleh:
  • perbahan normal pada tisu dalam tangan dan pergelangan (wear and tear)
  • penyakit
  • patah tulang pergelangan, tulang berada di luar tempat asal (dislocated) atau tulang baru tumbuh dari tulang yang sedang memulih (yang menyebabkan ia mengambil lebih ruang dalam ruangan tersebut dan memberikan tekanan pada saraf median).
  • terdapat cecair pada carpal tunnel.(biasanya berlaku pada waktu mengandung atau seseorang itu mengalami rheumatoid arthiritis atau diabetes.
  • tumor yang tumbuh dalam pergelangan.

Dalam masalah risk tendecy, wanita adalah tiga kali ganda dari lelaki untuk mengalami CTS. Tangan yang dominan akan lebih terasa sakit. Seseorang yang mengalami diabetes atau lain-lain ketidak stabilan metabolik akan menyebabkan saraf badan terganggu.

Diagnosis awal dan pemulihan adalah penting untuk mengelakan kerosakan teruk pada saraf median. Pemeriksaan fizikal kepada tangan, lengan, bahu dan leher boleh memberitahu bahawa bahawa ia adalah sakit biasa tau ia mirip lebih kepada CTS. Pemeriksaan makmal macam x-ray, air kencing, darah, arthritis boleh memberi kita klu² simptom ini.

Kalau di dignos dengan CTS, doktor biasanya akan memberikan ubat priskripsi. Vitamin B6 pun katanya boleh mengurangkan rasa CTS ni. Tak pun ubat biasa contohnya macam ibuprofen. Paling teruk pada tahap CTS ni, kenalah buat pembedahan. Yang aku tau, macam
- Open Release Surgery
prosedur untuk membetulkan CTS, ada je gambar kat internet nih, tapi aku taknak masuk kan, nanti Anip takleh tengok, dia gerun walaupun cita-cita masa sekolah adalah Doktor Tentera. Hahahaha...(ketawa sebab saja nak sedapkan hati)


No comments:

Related Posts with Thumbnails

Twitter Updates

Twitter / anuarsalleh